کوچینگ تجارت الکترونیکی با دکتر احمد افخمی

دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing)

سرفصل مطالب

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ که با نامهای بازاریابی دیجیتال و بازاریابی آنلاین نیز شناخته می شود شامل همه ابزارها و فعالیت‌هایی است که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نه تنها شامل ایمیل، رسانه های اجتماعی، و تبلیغات مبتنی بر وب، بلکه می تواند شامل پیام های متنی و چند رسانه ای به عنوان یک کانال بازاریابی باشد.

تفاوت دیجیتال مارکتینگ، تجارت الکترونیکی و کسب و کار الکترونیکی چیست؟

در تعاریف مختلفی از دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیکی وجود دارد و بر اساس تفاوتهای مختلفی را می توان در نظر گرفت. تجارت الکترونیکی به مباحث گسترده تری از دیجیتال مارکتینگ، مانند استراتژی، مدل تجاری، مدل درآمدی و زیر ساختها پرداخته می شود. در واقع می توان دیجیتال مارکتینگ را ابزاری برای موفقیت تجارت الکترونیکی دانست. همچنین برخی تعاریف دیجیتال مارکتینگ را زیر مجموعه تجارت الکترونیکی می دانند که می تواند تعریف درستی باشد.

کسب و کار الکترونیک (E-business) تعریف گسترده تری از این دو دارد. ای بیزینس علاوه بر مباحث تجارت الکترونیکی شامل کاربرد ابزارهای الکترونیکی در فرایندهای یک کسب و کار مانند تولید، انبارداری، زنجیره تامین نیز می باشد.

تفاوت تجارت الکترونیک و کسب و کار الکترونیک

انواع دیجیتال مارکتینگ

به تعداد روش های تعامل با استفاده از رسانه های دیجیتال، انواع مختلفی از بازاریابی دیجیتال وجود دارد. در اینجا چند نمونه کلیدی آورده شده است.

SEO

بهینه سازی برای موتورهای جستجو یا سئو، از نظر فنی یک ابزار دیجیتال مارکتینگ است تا به خودی خود نوعی بازاریابی. Balance آن را به عنوان “هنر و علم جذاب کردن صفحات وب برای موتورهای جستجو” تعریف می کند.بخش “هنر و علم” سئو مهمترین چیز است. سئو یک علم است زیرا برای دستیابی به بالاترین رتبه ممکن نیاز به تحقیق و سنجش عوامل مختلف دارد. امروزه مهمترین عناصری که در بهینه سازی یک صفحه وب باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

  • کیفیت محتوا
  • سطح تعامل کاربر
  • سازگاری با موبایل
  • تعداد و کیفیت لینک های ورودی

استفاده استراتژیک از این عوامل سئو را به یک علم تبدیل می کند، اما غیرقابل پیش بینی بودن آن را به یک هنر تبدیل می کند. در سئو، هیچ عنوان قابل اندازه گیری یا قانون ثابتی برای ارتقای رتبه در کلمات کلیدی وجود ندارد. گوگل تقریباً به طور مداوم الگوریتم خود را تغییر می دهد، بنابراین پیش بینی دقیق غیرممکن است. کاری که می توانید انجام دهید این است که عملکرد صفحه خود را از نزدیک زیر نظر داشته باشید و بر اساس آن تنظیمات را انجام دهید.

بازاریابی محتوا (Content Marketing)

مانند هر استراتژی بازاریابی، هدف بازاریابی محتوا جذب سرنخ هایی است که در نهایت به مشتریان تبدیل گردند. اما این کار را متفاوت از تبلیغات سنتی انجام می دهد. بازاریابی محتوا به جای جذب مشتریان با تکیه بر ارزش یک محصول یا خدمات، ارزش را به صورت رایگان در قالب مطالب نوشتاری ارایه می دهد.

بازاریابی محتوا مهم است و آمارهای زیادی برای اثبات آن وجود دارد:

  • 84 درصد از مصرف‌کنندگان از شرکت‌ها انتظار دارند که محتوای سرگرم‌کننده و مفیدی تولید کنند.
  • 62 درصد از شرکت هایی که حداقل 5000 کارمند دارند روزانه محتوا تولید می کنند.
  • 92 درصد از بازاریابان معتقدند که شرکت آنها برای محتوا به عنوان یک دارایی مهم ارزش قائل است.

نویسندگان بازاریابی محتوا باید بتوانند در نتایج موتورهای جستجو رتبه بالایی را کسب کنند و در عین حال افرادی را که مطالب را می خوانند را بیشتر درگیر کنند. بدیهی است هنگامی که محتوا مرتبط باشد، می تواند روابط قوی در سراسر مسیر دیجیتال مارکتینگ ایجاد نماید.

بازاریابی با استفاده از شبکه های اجتماعی(Social Media Marketing)

بازاریابی رسانه های اجتماعی به معنای ایجاد ترافیک و آگاهی سازی برند با درگیر کردن افراد در گفتگوهای اینترنتی است. این روش شامل انتشار محتوا در نمایه های رسانه های اجتماعی، گوش دادن، جذب فالوور، تجزیه و تحلیل نتایج و اجرای تبلیغات رسانه های اجتماعی است. محبوب‌ترین پلتفرم‌ها برای بازاریابی رسانه‌های اجتماعی فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام هستند که لینکدین و یوتیوب از آنها فاصله زیادی ندارند.

همچنین طیف وسیعی از ابزارهای مدیریت رسانه‌های اجتماعی وجود دارد که به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی فهرست‌شده در بالا بیشترین بهره را ببرند.

بازاریابی PPC (پرداخت به ازای کلیک)

پرداخت به ازای کلیک یا PPC عبارت است از ارسال  آگهی در یک پلتفرم و پرداخت هر بار که شخصی روی آن کلیک می کند.

اینکه چگونه و چه زمانی مردم تبلیغ شما را می بینند کمی پیچیده است. هنگامی که یک نقطه در صفحه نتایج موتور جستجو، که به عنوان SERP نیز شناخته می شود، در دسترس است، موتور آن نقطه را با تبلیغی که بر اساس یک حراج فوری انتخاب شده است پر می کند. الگوریتم شبکه تبلیغات هر تبلیغ موجود را بر اساس تعدادی از عوامل اولویت بندی می کند، از جمله:

  • کیفیت تبلیغ
  • مرتبط بودن کلمه کلیدی
  • کیفیت صفحه فرود
  • مبلغ پیشنهادی

هر کمپین PPC دارای 1 یا چند اقدام (اکشن) هدف است که بینندگان باید پس از کلیک بر روی یک تبلیغ انجام دهند. این اقدامات به عنوان تبدیل شناخته می شوند و می توانند معاملاتی یا غیر معاملاتی باشند. همانطور که خرید یک تبدیل است، ثبت نام در خبرنامه یا تماسی که با دفتر شما برقرار می شود نیز می تواند همانطور باشد.

هر آنچه که به عنوان تبدیل‌های هدف انتخاب می‌کنید را می‌توانید از طریق پلتفرم انتخابی خود پیگیری کنید تا بتوانید عملکرد کمپین خود را ارزیابی نمایید. از پلتفرمهای داخلی این حوزه می توان از یکتانت و مدیا اد نام برد.

بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing)

بازاریابی وابسته (بازاریابی افلییت، بازاریابی پورسانتی یا سیستم همکاری در فروش) به افراد این امکان را می دهد که از طریق تبلیغ کسب و کار شخص دیگر کسب درآمد نمایند. شما می‌توانید تبلیغ‌کننده یا کسب‌وکاری باشید که با وی می‌کند، اما روند در هر دو مورد یکسان است.

این نوع دیجیتال مارکتینگ با استفاده از مدل تقسیم درآمد کار می کند. اگر شما وابسته (تبلیغ کننده) هستید، هر بار که شخصی کالایی را که شما تبلیغ می کنید خریداری می کند، کمیسیون دریافت می کنید. اگر تاجر هستید، به ازای فروش محصولاتتان، مبلغی را به تبلیغ دهنده یا پلتفرم واسط پرداخت می‌کنید. 

برخی از بازاریابان وابسته به بررسی محصولات تنها یک شرکت، احتمالا در یک وبلاگ یا وب سایت، می پردازند. اما دیگران ممکن است با چندین تاجر ارتباط داشته باشند.

بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

مفهوم بازاریابی ایمیلی ساده است – شما یک پیام تبلیغاتی ارسال می کنید و امیدوار هستید که مشتری احتمالی شما روی آن کلیک کند. با این حال، اجرا بسیار پیچیده تر است. مهمتر مسئله این است که باید مطمئن شوید که ایمیل های شما توسط گیرندگان ناخواسته تشخیص داده نشود.

بازاریابی ایمیلی به تنهایی یک روش اثبات شده و موثر است: دریک پیمایش 89 درصد از متخصصان آن را به عنوان موثرترین عامل تولید کننده سرنخ خود نام برده‌اند. اگر از تکنیک‌های دیگری مانند اتوماسیون بازاریابی استفاده می کنید، شما امکان پیدا می کنید تا ایمیل‌های خود را بخش‌بندی و زمان‌بندی کرده تا به‌طور مؤثرتری نیازهای مشتریان برآورده گردد.

اسکرول به بالا